Stevens Jura ES 29"

Stevens Jura si v naší kotlině za těch pár let své existence vypracoval pověst dokonalého univerzála, který zvládne náročný maraton i příkrý trail. Doba ale běží a s ní přichází i nové nároky. Jak je na tom letošní verze ES? 

Jura ES představuje v žebříčku výrobce z Hamburku lépe osazenou hliníkovou variantu, jenž si s Performance řadou odpružení od Foxu a kompletní řadou Deore XT drží cenovku stále pod 80 tisíci korunami. Pro představu poměrně stejně osazený karbon atakuje již stotisícovou metu a přináší úsporu celého jednoho kilogramu (13,3 vs. 12,1 kg).
 


Hned při pohledu do čísel nás napadá za ušetřené peníze se zeslabovanou hliníkovou slitinou 7005 nahodit bezduše a jednoplacku, dostat se tak na váhu karbonové varianty - například. A ano, čtete dobře – Jura ES má opravdu stále dva převodníky vpředu.
 


Ale vadí to a nejsme již jen moc zamotáni mezi nejnovějšími trendy? Pravděpodobně jak komu a jak pro kterou jízdu. Pokud si má Jura zachovat stále svůj status pravého univerzála, a to právě pro domácí traily, dává to smysl bez váhání. Doslova nekonečný rozsah převodů „saportuje“ 11ti pastorková kazeta, opět z řady Deore XT.
 

 
Stejné logo nesou i oblíbené hydraulické „kotvy“ s nepodceněnými kotouči o průměru 180 mm na obou nábojích, roztáčejících se po pevných osách. Vydejme se v prohlídce kola ale také mimo precizní techniku z Japonska... 
 




Švýcarští DT Swiss totiž dodali mimořádně pevné a lehké výplety M 1700 Spline Two s průměrem 29 palců nebo 27,5 pro nejmenší rámovou velikost. Přístup ve stylu „Ideální velikost a posed pro každého“ je celkově jedním z nejvýznamnějších benefitů značky Stevens. 
 


Tím můžeme plynule navázat na teleskopickou sedlovku, jejíž zdvih se mění také v závislosti na velikosti rámu. A že je použito precizní KS Lev-SI detailní přemýšlení při specifikaci nejen tohoto fullu německého výrobce jen podtrhuje. Oxygen dodal široká řídítka, představec a sedlo, Schwalbe pláště Nobby Nic s možností snadného přechodu na bezduše.
 

 
Stevens Jura se drží několik let také poměrně všestranné geometrie i zdvihové dispozice, a to 120mm pro každé kolo. Varianta ES k oběma tlumícím jednotkám přivádí z řídítek také praktické zamykání, které jezdec ocení při střídání povrchů nebo při pohodové vyjížďce s rodinou. Čtyřčepé zadní zavěšení reaguje při správném tlaku v tlumiči i na menší podněty, je vzorově aktivní, až působí dojmem, že se Jura cítí více jako trailbike. 
 


Geometrie však jezdce podvědomě vrací k poklidnějšímu, nezávodnímu tempu a nehrocení setinek na trati. I zde se projevuje ona univerzálnost, žádný vyostřený extrém, jak to u některých trailbiků s geometrií blízkou starším endurům bývá zvykem. Pro zábavu tak stačí pozvolnější tempo, kde naplno vynikne ukázková stabilita, pohodlí a konzistentní spolupráce všech komponentů. Vlastně přesně takový projev, který potěší většinu domácích, sportovně založených jezdců, hledajících jedno kolo pro všechno, například kvůli omezenému rozpočtu. A ač je výběr fullů větší než kdy předtím, přijde nám občas, že takový produkt jakým je Stevens Jura, začíná být poměrně nedostatkové zboží. Napadá vás snad, se kterým jiným kolem zvládnete běžnou jízdu s přáteli a rodinou, maratonský závod v sobotu a v neděli ještě návštěvu trailparku bez větších kompromisů či obavy z poničení techniky? 
 

 
Pokud Juru prostě a jednoduše chcete, ale na verzi ES nemáte peníze, na necelých 60ti tisících již začíná startovací model, i tak neochuzený o žádné podstatné vybavení. Na druhé straně ostré závodní karbonové náčiní Jura SL cenu vyhoupne ke 145 000 Kč. V každém případě dostáváte velice komplexní balíček schopností od XC po plnohodnotné trailování, který se často nevidí. A zdá se, že s postupujícími trendy bude o podobný „mix“ větší a větší nouze. 
 
Více informací na www.stevens-bikes.cz.
  
Martin Kuška foto:Mike Koukal

zpět