Test Cykloservisu Galaxy Skylab 5.0

Když jsme před řadou let testovali jednoho z prvních zástupců 29“ řady Skylab jihočeské značky Galaxy, byli jsme nadšeni z ryze sportovní geometrie tohoto cenově dostupného hardtailu. Od té doby se modelová řada sice výrazně proměnila, přesto svými geometriemi zůstává nadále na špičce své kategorie a tradičně sází na lákavý poměr cena/výkon. Dokazuje to zde testovaný Skylab 5.0 modelového ročníku 2020, který za 14 990 korun nabídne tolik sportovnosti, že po vyjížďce u večeře sotva udržíte vidličku. Z hlediska ovladatelnosti i funkce je zkrátka výrazně sportovnějším kolem, než co by jeho cenovka naznačovala.

U rámu nehledejme prvky typické pro vyšší střední třídu, třetí nejdostupnější model řady Skylab ke své funkci nepotřebuje kónickou hlavu či jiné rádoby vychytávky – ovšem svou geometrií i některými nadstandardními díly je trochu nečekaně právě se střední třídou srovnatelný, což je rozhodně příjemné. Platí to o pocitech v zatáčkách, o prostupnosti terénem, ale třeba také o nadstandardním sedle WTB Volt, patřícím mezi naše oblíbence. Také matná šedá se dvěma odstíny modré působí daleko dospěleji a sportovněji, než je v dané třídě zvykem, a totéž lze říci o rychlém a přitom univerzálním vzorku povedených plášťů Kenda nebo o designu klik Shimano.

 

 

21. století v dostupném balení

Chvilku se ještě zastavíme u použité geometrie. Tu lze automaticky označit za hodně moderní, s delším předním trojúhelníkem, ideálním úhlem hlavy a spíše kratší zadní stavbou. Také s délkou představce se to zbytečně nepřehánělo a výsledkem je velmi příjemný posed, ovšem současně terénní schopnosti, které bývají v podobné míře většinou k dispozici až v cenové kategorii nad dvaceti tisíci. Už tím nám byl Skylab 5.0 od prvních metrů vyloženě sympatický.

Celková hmotnost 14,25 kilogramu nás sice trochu vrátí do reality, v jaké relaci se pohybujeme, ale i tato váha je o pár set gramů nižší, než bývá u devětadvacítek kolem patnácti tisíc zvykem. Především ale bike při jízdě působí, že má o další možná půl kilo méně, což je výsledek spojení bezvadné torzní tuhosti rámu a ne zbytečně vysoké obvodové hmotnosti kol. Ať už to valíme po rovinaté šotolinové cestě, pouštíme se dolů kamenitým sjezdem, či naopak stoupáme klikatou pěšinou, ve všech případech máme pocit, že právě sedláme bike s asi tak dvacetitisícovou cenovkou – tohle Galaxy prostě umí a zde je jeho nejsilnější parketa, o čem už jsme se ostatně v minulosti přesvědčili několikrát.

Jistě, na pevné osy můžeme zapomenout, ale nijak je ke spokojenosti nepotřebujeme. Totéž se dá říci o absenci vnitřního vedení bovdenů, které by zde znamenalo jen náklady navíc, což by tím pádem muselo být někde vykompenzováno na osazení, což se nestalo. Rám je ale i tak celkem příkladně vybaven – najdeme u něj Post Mount úchyt brzdy situovaný na pěkně provedených patkách, dále širokou sedlovou trubku zajišťující ideální boční tuhost středové partie a na konec také nijak zbytečně mohutnou trubku spodní, s typickým pagodovitým profilem, starajícím se mimo jiné o solidní torzní tuhost. Hydroformní vytvarování této hlavní trubky, s výrazným zahnutím vpředu za hlavou, je nejen atraktivní, ale především nabídne optimální pevnost, bez nutnosti dříve běžné navařené výztuhy.

Zadní stavba je na první pohled osvědčenou klasikou, ale na ten druhý zjistíme, že se zde hodně přemýšlelo. Zcela přímé řetězové vzpěry i jen lehce prohnuté vzpěry sedlové totiž nabízejí výrazně nadstandardní prostor kolem pláště, takže ani výraznější nabalení bláta nebude problémem. Opět detail, který jsme zvyklí vídat spíše u ryze sportovních 29“ hardtailů s výrazně vyššími cenovkami.

 

 

Dostupně i funkčně

Cenová dostupnost kola zde neznamená ústupky z kvality dílů, kdy je osazení z našeho pohledu až nečekaně vyvážené. Zadní měnič Deore je sice spojen „pouze“ se řazením a přesmykačem Acera, ale to v praxi vůbec ničemu nevadí. Brzdy Shimano MT200 fungovaly spolehlivě, a to i díky 180mm přednímu kotouči. Jako nadstandard, kde se jistě dalo ušetřit a nestalo se tak, hodnotíme náboje Shimano Acera s centerlockovým uchycením kotoučů. Podobně také kliky Shimano představují jistotu, že vše bude šlapat tak, jak má. Design klik díky plastovému krytu imitujícímu standardní „čtyřpacku“ působí dospěle a byť převodníky nejsou samostatně vyměnitelné, koncepce spojení klik se širokou dutou osou po vzoru koncepce Hollowtech II zde zaručí velmi dobrou tuhost i odolnost.

O sedle WTB Volt již byla řeč, naši chválu si odnáší také tvar řídítek Nexelo šířky 720 mm nebo příjemné gripy se stahovacími objímkami – znovu prvek nad standardem patnáctitisícové kategorie. Poměrně zásadní díl, odpruženou vidlici, jsme si při představení komponentů nechali na konec. Suntour XCM je samozřejmě koncepčně jednodušší a využívá vinutou pružinu, ale překvapila nás docela kultivovaná funkce, která není u takto dostupných vidlic zdaleka pravidlem. Jistě, líbila by se nám tady možná páčka dálkového lockoutu, ale samotný chod byl během testovacích jízd dostatečně citlivý s příjemně utlumeným zpětným dorazem, takže ani zde není moc co kritizovat.

Na závěr se vrátíme k jízdnímu projevu. V tomto ohledu máme před sebou klasickou sportovnější devětadvacítku, která ze své podstaty boduje adhezí ve výjezdech i sjezdech. Skylab 5.0 však není naladěn pro vyloženě nenáročné turisty, jeho sportovnost o sobě dává vědět v zatáčkách, na klikatých pěšinách, ve sjezdech a vlastně i všude jinde, kde kolo dokáže nečekaně pobavit. K tomu dobře brzdí a s dvojpřevodníkem 22/36 nabídne rovněž ideální převodový rozsah. Navíc od pohledu nevypadá jako levný bike, to vše se počítá!

 

 

Galerie kola ZDE

 

Technické specifikace

Rám: Al 6061 Triple butted

Vidlice: SR Suntour XCM 30, 100 mm

Kliky: Shimano Altus, 36/22

Brzdy: Shimano MT200, 180 / 160 mm

Řazení: Shimano Acera

Přehazovačka: Shimano Deore

Přesmykač: Shimano Acera

Kazeta: Shimano HG20 11-34 (9)

Ráfky: WTB SX 21

Náboje: Shimano Acera

Pláště: Kenda K-1153 2,1“

Řídítka: Nexelo oversize, 720 mm

Představec: Nexelo Al

Sedlovka: Nexelo Al

Sedlo: WTB Volt

Hmotnost: 14,25 kg (vel.19“)

Cena: 14 990 Kč

www.cykl.cz

15.07.20 - kategorie: Testy kol

Fotogalerie: zde

zpět