Test Stevens Jura 2018 – Špičková výbava ve střední třídě

Maratonské fully Jura se stávají pro značku Stevens výkladní skříní její produkce. Vrcholný model Jura Carbon Team si vede výborně nejen ve Světovém poháru. O výjimečných kvalitách této modelové řady by mohl vyprávět např. mistr světa v cyklokrosu Mathieu van der Poel a další slavní jezdci, kteří dokázali Juru dostat až na stupně vítězů těch nejvýznamnějších MTB závodů. Značka Stevens se tak probojovala do úzké skupiny výrobců, kteří se pravidelně ve Světovém poháru horských kol i maratonu umísťují v první desítce

Šestice celoodpružených biků má společný čtyř čepový systém odpružení, které poskytuje na obou jednotkách 120mm zdvihu. Stevens označuje Juru jako maraton/ trail bike, tomu odpovídá i charakteristika zadního odpružení, které je odladěno tak, aby systém pracoval efektivně v plném rozsahu v lineární křivce. Kolo je tak vynikající i při zdolávání těžkého terénu do kopce.

Základní verze Stevens Jura, tedy jestli lze vůbec u šestice fullů se super výbavou hovořit o nějakém základu, má charakteristický rám, jako všechny verze této řady. Spodní trubka je dvakrát zalomena, tedy na obou koncích, nahoře navazuje na kónické hlavové složení. Rám je svařen ze slitiny hliníku řady 7005, která je třikrát zeslabovaná. Geometrie je taková klasicky maratonská, položený hlavový úhel, 68,5 °, sedlový je 73,8 °, kolo je laděno na jízdní komfort, u vyloženě závodních modelů Jura z karbonu je sedlový úhel kapku strmější. Hodnoty odpovídají velikosti 18“. Rám na pohled působí bytelným dojmem, hlavní čep se nachází u zadní stavby nad středovou spojkou, zadní je hned u náboje. Samozřejmostí jsou pevné osy.

Odpružení se týká i podstatná novinka u tohoto modelu 2018 a to přechod z RockShox na kompletní Fox. Při tom cena kola vzrostla jen lehce přes 2 tisíce korun. Nejlevnější hliníková Jura si tak hodně polepšila. Mít na fullu střední třídy vidlici Fox bylo dříve nevídané, ovšem díky nové strategii Foxu teď nebude problém. Vidlice Fox Rhytm je určena zatím pouze pro OEM prodej, tedy na hotová kola, nedá se zatím zakoupit samostatně. Oproti mnohem dražším vidlicím Fox řady Performance a Factory využívá Rhytm odlišné konstrukční prvky ze slitiny hliníku řady 6000, ovšem, co je podstatné, je zcela shodný vnitřní systém vzduchového pružení Float. Na levé noze vidlice najdeme ventilek pro huštění systému pružení, na pravé je páčka Grip Damper. Tato funkce byla převzatá z motocyklové sekce Foxu. Tlumení GRIP využívá technologii FIT kombinovanou s plovoucím pístem, který se pohybuje na pružině. GRIP umožňuje, aby přebytečný olej protekl speciálními vstupními otvory v horní části klapky. Výsledkem je konzistentní tlumení a delší životnost. Vidlice tak může být zcela uzavřena, či středně, nebo plně otevřena. Páčka GRIP se vrací na vstupní Fox modely.

Vzduchový tlumič Fox Float DPS Performance má taktéž zdvih 120mm. DPS je nový systém dvojitého pístu s možností nastavení nízko rychlostní komprese ve třech polohách přímo za jízdy. (otevřené/střední/tvrdé). Díky novému dvojitému pístku je lockout tvrdý a není to na úkor citlivosti v otevřeném stavu. Zcela nová je i vzduchová komora EVOL s větším objemem. Lépe redukuje sílu potřebnou k odtrhu tlumiče z klidové polohy a přidává citlivost na malé nerovnosti. Progresivitu chodu lze doladit individuálně vnitřními vymezovacími podložkami. Obě pružící jednotky od Foxe tak vlastnosti tohoto biku  podstatně ovlivňují k lepšímu.

Oproti předchůdci je na tom Jura, i co se týká řadícího systému lépe. Loňskou desítku nahrazuje totiž jedenáctka. Máme k dispozici sadu Shimano SLX 2x11. Převodník pracuje s kombinací 36/26, 11ti rychlostní kazeta má rozsah 11-42. Sada Shimano SLX je přítomna i přesmykačem v moderní modifikaci Side Swing. Přehazovačka se montuje často jako nejlepší díl z řazení, i zde je tomu tak, jedná se o Shimano XT.

Pro někoho bude třeba rozhodující přítomnost teleskopické sedlovky Kind Shock, ovládané páčkou na řídítkách. Tahle základní verze Jura je navržena spíše jako komfortní trail bike, než maratonec.  Brzdy Deore mají oba kotouče 180mm, zajišťují tak dostatečnou účinnost i při delších sjezdech. Jízda s teleskopickou sedlovkou s  760mm širokými řídítky umožňuje si každý trail mimořádně užít a mít kolo stále pod kontrolou. Dobrou volbou jsou i Pláště Schwalbe Nobby Nic Evolution,  které mají šířku 2,35 “, obuty jsou do ráfků zapletených kol DT Swiss Mountain Classic.

Stevens Jura je opět koncipován jako kolo pro 29 i 27.5, dle dané výšky jezdce. Pro velikosti 18, 20, 22“ je to 29, ovšem pro velikost 16“ se vyrábí pouze v 27.5, tedy kola menší.  Hmotnost je 13,8 kg. Maloobchodní cena je stanovena na 64 790 Kč, více informací na www.cyklosvec.cz

Mike Koukal

Fotogalerie

 Jura 2018  Jura 2018  Jura 2018  Jura 2018  Jura 2018  Jura 2018  Jura 2018  Jura 2018  Jura 2018  Jura 2018  Jura 2018  Jura 2018  Jura 2018  Jura 2018  Jura 2018  Jura 2018

zpět

2018