Test Stevens Jura ES

Maratonská série Jura sice není v nabídce německé značky Stevens úplnou novinkou, ovšem v posledních sezónách prošla postupnou evolucí a aktuální generace této řady je po všech stránkách skvěle vyvážená. To dokazuje testovaná verze s dodatkem ES a „sedmadvacítkovými“ koly, jež lehce přesahuje do trailové kategorie. Zdvih sto dvacet milimetrů na obou osách je ostatně již sám o sobě celkem vypovídající, že se nejspíš nebude jednat pouze o čistě cross-countryového fulla.

Stevens velmi rozumně nabízí většinu svých MTB modelů v devětadvacítkové i 27,5“ verzi s tím, že je konkrétní výšce postavy přiřazen konkrétní průměr kol. V praxi je to tak, že k 16“ rámu náleží jen menší z průměrů, a naopak k dvacítce a dvaadvacítce jsou přiřazena 29“ kola. Pouze u osmnáctky si lze vybrat, který průměr budeme preferovat, což byl ostatně případ testovaného stroje, u nějž jsme se nakonec rozhodli pro 27,5“ kola. Toto rozdělení velikostí rámů a kol se nám hodně líbí a v praxi má svou jasnou logiku.

Nyní už ke zkoušenému biku. Rám se čtyřčepovou koncepcí spoléhá na charakteristickou konstrukční školu, nelze přehlédnout dvakrát zalomenou spodní trubku, kónickou hlavu, výrazněji prohnutou sedlovou trubku či moderní uchycení přesmykače Side Swing. Použité profily, bytelně se tvářící ramínko přepákování tlumiče a pevné osy již od pohledu slibují solidní tuhost, jež je v reálu skutečně příkladná. Hlavní čep zadní stavby se nachází nad středovým pouzdrem, zadní čep pak před nábojem.

Vzduchové jednotky dodal Fox, tedy značka spojená se shodným českým dovozcem jako kola Stevens. Maratonci uvítají dálkové ovládání komprese vidlice i tlumiče, a to jedinou společnou páčkou. Slučovač lanek před řídítky nepůsobí nijak násilně a také nezbytná ovládací síla není extra velká. Vnitřní vedení bovdenů i hadice zadní brzdy je již u značky z Hamburku klasikou.

Rychle a zábavně!

Devětadvacítkové provedení modelu Jura už jsme před delší dobou testovali, což byl další z důvodů, proč jsme nyní sáhli po menších kolech. A rozhodně jsme nelitovali. Jura ES je totiž zábavným fullem nabízejícím jak požadovanou rychlost, tak i vynikající točivost, a svého majitele nadchne také ve chvíli, kdy po něm chce bunny-hop. Bike zkrátka poslouchá na slovo a postupné vylepšování mu prospělo. Pevné osy, tuhá kola, hodně široká řídítka a k tomu celkem příznivá hmotnost 13,25 kilogramu – to vše jsou zásadní aspekty ovlivňující pocity z jízdy. Jako celek však Stevens v běžném terénu působí jako maratonský stroj, jehož další vlohy objevíme až ve chvíli, kdy s ním najedeme do techničtějších pasáží. Během svého životního cyklu se bike přece jen změnil, či přesněji řečeno vycizeloval, v závislosti na požadavcích moderních jezdců. To se promítlo jak do použitého obutí, tak celkového ladění. Jura se neztratí na klikatém singletracku a při položení do rychle projeté klopenky o sobě dá vědět perfektní tuhost celku. Pláště Schwalbe Nobby Nic v šířce 2,35“ sice určitě nejsou čistokrevným maratonským náčiním, ale v tvrdším terénu, stejně tak v jarním blátě, jim budeme blahořečit. Pokud by však někdo kladl větší důraz na rychlost a akceleraci, není nic jednoduššího než obout něco méně hrubého.

Zatímco u devětadvacítky jsme právem očekávali, že bude ve výjezdech bezchybná, u testované 27,5“ jsme zprvu úplně nevěděli, zda nebude preference točivosti a celkové hravosti lehce v rozporu se zvládáním prudkých stoupání. Nakonec jsme však byli velmi mile překvapeni, vrchařské choutky podle našeho názoru nebyly znatelně horší, přitom ovladatelnost oproti devětadvacítce ještě posílila. Jura ES se nechá ráda zvedat na zadní a za pomoci obou pružicích jednotek dovolí velmi sebevědomě tu přeskočit ležící kládu, tu si odskočit terénní zlom. Zábavnost jízdy nebyla podceněna, přitom nikoli na úkor výkonu.

Pakliže bychom měli shrnout naše jízdní dojmy, pak je tento Stevens ryzím maratonským fullem v tom nejlepším slova smyslu. V plně aktivním módu totiž nabídne přehršel jízdního komfortu a jeho pružení se vyznačuje ideální charakteristikou, takže dovede využít většiny svého teoretického zdvihu ve prospěch jezdce. Tento full je zkrátka koncipován tak, aby jezdec i v hodně kamenitých či kořenitých pasážích jen seděl a šlapal, kolo se samo postará o ten zbytek. Ve sjezdech pak výrazněji vynikne trailová povaha a užijeme si jak sto dvacet milimetrů na obou osách, tak točivost i velmi schopné obutí. Dokonce bychom si zde dokázali představit teleskopickou sedlovku, která by ještě navýšila již tak vynikající terénní prostupnost. Současně však ve vyšších rychlostech působí bike poměrně klidným dojmem a není z těch, které by vyžadovaly neustálé soustředění na volbu ideální stopy. 760 mm široká řídítka jsou však, společně s obutím, jasným znakem, že trailové ladění nebylo až druhořadé za tím maratonským, ale šlo s ním ruku v ruce. Naopak možnost zamknout jedinou páčkou tlumič i vidlici je prvkem, jenž osloví především sportovní jezdce preferující rychlost. Trojice poloh páčky nabízí i střední přitažení komprese, ideální právě pro svižnou jízdu třeba na maratonské trati.

S cenovkou 80 990 korun patří Jura ES do hodně nabité kategorie, za danou cenu však nabízí odpovídající protihodnotu. Například kompletní sadu Deore XT, včetně dokonalých brzd se 180mm kotouči a řazení 2x11. Za přítomnost dvojpřevodníku německého výrobce chválíme, neboť testovaný model není zbytečně ochuzen ani o lehké, ani o rychlé převody. K třešničkám na dortu patří třeba skvělé gripy Ergon, snad pouze sedlo bychom si zde dokázali představit o něco luxusnější. Vlastní komponenty s logem Oxygen Scorpo na postu kokpitu či sedlovky však vypadají hodně zdařile. Tolik tedy k „trail-maratonskému“ modelu značky Stevens.

Fotogalerie kola ZDE

Technická specifikace

Rám: Aluminium SL 7005 DB, 120 mm

Tlumič: Fox Float DPS Performance Elite

Vidlice: Fox 32 Float Performance, 120 mm

Kliky: Shimano Deore XT, 36/26

Brzdy: Shimano Deore XT, 180 mm

Řazení: Shimano Deore XT

Přehazovačka: Shimano Deore XT

Přesmykač: Shimano Deore XT

Kazeta: Shimano 11-40 (11)

Kola: DT Swiss M1700 Spline Two

Pláště: Schwalbe Nobby Nic 2,35“

Řídítka: Oxygen Scorpo, 680 mm

Představec: Oxygen Scorpo

Sedlovka: Oxygen Scorpo

Sedlo: Oxygen Spark

Hmotnost: 13,25 kg (vel. 18“, s pedály)

Cena: 80 990 Kč

Výběr kol Steven Jura: zde

datum: 24.07.17 - kategorie: Testy
www.cykl.cz

 

zpět