Stevens Jura ES 2018 - Nekompromisní vládce trailů

Vyšlechtěný stroj Stevens Jura Carbon Team na elektronickém XTRku si vede výborně nejen ve Světovém poháru. Hliníkové ES je jeho trochu skromnější bratr, který jinak oplývá stejnými výhodami shodného systému pružení. Mimořádné jízdní vlastnosti modelové řady Jura by mohl potvrdit například mistr světa v cyklokrosu Mathieu van der Poel a další světoznámí jezdci, kteří dokázali s Jurou vystoupat až na stupně vítězů těch nejvýznamnějších MTB závodů Světového poháru.
 
Nabídka těchto maratonských raket čítá pouhých šest modelů, kdy žádný není vyloženým outsiderem, záleží,  zda dáváme přednost karbonovému rámu, či hliníku, nebo která komponentová sada je pro nás nejvhodnější atd. Na těchto fullech bychom marně hledali druhořadé komponenty, začíná se na Deore a končí XTR, pružení je výhradně od Foxu , kola značky DT Swiss.  Jelikož má Jura zdvihy 120mm, tak je označován jako maratonský i trailbike zároveň, závodní karbony jsou laděny spíše do xc, levnější hliníky zase do trailu, nechybí např. teleskopická sedlovka.  Tu mají dva nejníže postavení zástupci Jura a Jura ES.
 

 
Platforma rámu Jura má společný čtyř čepový systém odpružení, které poskytuje na obou jednotkách 120mm zdvihu. Stevens označuje Juru jako maraton/ trail bike, tomu odpovídá i charakteristika zadního odpružení, které je odladěno tak, aby systém pracoval efektivně v plném rozsahu. Kolo je tak vynikající i při zdolávání těžkého terénu do kopce. Stejně tak dobré je i ve sjezdu. Krom vyladěného odpružení zde hraje rozhodující roli především výborně navržená geometrie rámu.
 

 
Model Jura ES je postaven na třikrát zeslabovaném hliníkové slitině řady 7005. Nechybí charakteristické rysy pro tuto řadu jako například dvakrát zalomená spodní rámová trubka, tedy na obou koncích, která nahoře navazuje na kónické hlavové složení. U hlavy je rám mohutně zesílen. Robustní je také oblast kolem klik, kde najdeme střed typu pressfit. Typická pro Juru je taktéž prohnutá sedlová trubka, velký prostor v rámu i pro větší plášť a pro současnou Juru je typický i přesmykač side swing. Hlavní čep se nachází u zadní stavby nad středovou spojkou, zadní je hned u náboje. Pevné osy na obou kolech jsou samozřejmostí
Veškerá kabeláž je integrovaná v rámu, takže venku vidíme jen bowdeny ovládání pružících jednotek. Zajímavým detailem gumová ochrana řetězu na zadní stavbě zajištěna dvěma šrouby, zajímavý funkční a zároveň designový prvek.
 

 
Rám je postaven především na jízdní komfort a samozřejmě i výkon, dobře se vám bude s bikem pracovat jak v technických stoupáních, tak i v těžkých sjezdech. Maratonská geometrie s položeným hlavovým úhlem  68,5 °  a strmějším sedlovým 73,8 °  je přesně to, co potřebujeme pro celodenní toulání po horách. Úhly jsou vyjmuty z tabulky pro výšku rámu 18“.


 
Odpružená vidlice byla dodána značkou Fox, typ 32 Float Performance. Zdvih má 120mm. Jedná se o standardní model 2018 s tlumením GRIP a vzduchovým pružením Float NA2. Vidlice má pevnou patnácti milimetrovou boostovou osu. Tlumič Fox Float DPS Performance využívá taktéž zdvih 120mm.  DPS je nový systém dvojitého pístu s možností nastavení nízko rychlostní komprese ve třech polohách přímo za jízdy (otevřené/střední/tvrdé).

Díky novému dvojitému pístku je lockout tvrdý a není to na úkor citlivosti  v otevřeném stavu. Zcela nová je i vzduchová komora EVOL s větším objemem. Lépe redukuje sílu potřebnou k odtrhu tlumiče z klidové polohy a přidává citlivost na malé nerovnosti. Progresivitu chodu lze doladit individuálně  vnitřními vymezovacími podložkami. Obě pružící jednotky od Foxe mají ovládající páčku umístěnou na řídítkách. Stejně tak lze ovládat z řídítek teleskopickou sedlovku Kind Shock.


 
Stevens Jura ES patří do vyšší kategorie také celkovým osazením. Byla zvolena kompletní sada Shimano XT s řazením 2x11. Kliky obsahují dvoupřevodník 36/26, kazeta disponuje 11ti pastorky v rozsahu 11-40.
Zapletená kola DT Swiss M1700 Spline Two jsou novinkou této kultovní švýcarské značky. Primárně jsou určeny pro all mountain, takže jsou mimořádně tuhá. Nová verze má mnohem tužší výplet díky jinak uchyceným drátům v přírubě.  Tento nový náboj nese označení Spline. Obě kola mají třikrát křížený výplet s dráty DT Competition. Dají se použít jak klasicky, tak i bezdušově.
 
Stevens Jura ES je stejně, jako ostatní produkce této značky, věrný koncepci dvojího použití velikosti kol. Každý vybraný model je tak nabízen jako 29 i 27.5“ ovšem vzhledem k velikostem rámu. V tomto případě je to pro 27.5“ pouze výška 16“. Ostatní velikosti, 18/20/22“ již je Jura ES v provedení 29. Pokud vezmeme v úvahu cenu rámu, odpružení, komponentové sady a zapletených kol, je výsledná cena u toho modelu velmi dobrá. Hmotnost je 13,3 kg.
 
Maloobchodní cena je stanovena na 80 990 Kč, více informací na www.cyklosvec.cz.

zpět